De gemeente Nieuwegein zegt dat er geen plan of besluit ligt over een afsluiting of doorstroombeperking bij de Doorslagbrug en Noordstedeweg. Volgens de gemeente Nieuwegein is het onderzoek naar de verkeerssituatie rond City en De Knoop nog niet afgerond en “vraagt het op enkele onderdelen nog om nadere uitwerking”.
Toch blijkt uit gemeentelijke presentaties en eerdere antwoorden op vragen van De Digitale Stad Nieuwegein dat het onderwerp wel degelijk op tafel ligt — vooral in relatie tot de komst van de snelfietsroute F28 (IJsselstein – Utrecht) en de grote bouwprojecten in het gebied, zoals het afbreken van het oude NVM gebouw en het bouwen van een nieuwe woontoren op deze hoek.
Geruchten uit regionale hoek
De discussie laaide de afgelopen weken op na een artikel in een regionale krant, waarin werd gesuggereerd dat de Doorslagbrug “waarschijnlijk op slot gaat voor auto’s”. Die berichtgeving wakkert volgens bewoners onnodig onrust aan. De gemeente benadrukt tegenover De Digitale Stad Nieuwegein dat “nog geen enkel besluit is genomen” en dat eventuele maatregelen onderdeel zijn van een breder verkeersonderzoek.
Wat er wél speelt
In september gaf gebiedsmanager City Guus Govaart tijdens de Avond voor de Stad een presentatie over de verkeerssituatie rond City. Daarin werden verschillende scenario’s genoemd voor de toekomstige inrichting van de Noordstedeweg, waaronder een variant waarin het autoverkeer wordt beperkt. “Het onderzoek loopt nog en is niet aan het college of de gemeenteraad voorgelegd,” aldus de gemeente in haar reactie.
De aanleiding ligt bij drie ontwikkelingen:
– de oplevering van de snelfietsroute IJsselstein–Utrecht (F28) in 2026,
– de sloop van het voormalige NVM-hoofdkantoor,
– en de bouw van de Dyade-woningtoren, die tussen 2027 en 2029 wordt uitgevoerd.
Voor dat laatste project is één rijbaan van de Noordstedeweg nodig voor bouwverkeer. Daarvoor zal volgens de gemeente “in ieder geval tijdelijk een doorstroombeperking moeten worden ingesteld”. Wat er daarna gebeurt, is nog onderwerp van onderzoek.
Bewoners blijven sceptisch
Ondertussen groeit onder bewoners van Jutphaas en Vreeswijk de zorg dat een tijdelijke maatregel uiteindelijk blijvend wordt. “Het begint altijd met een proef of bouwmaatregel,” zegt een buurtbewoner, “maar vaak verdwijnt de afsluiting daarna niet meer.”
Ook ondernemers op en rond City Plaza vrezen dat de bereikbaarheid onder druk komt, zeker als de verkeersdruk zich verplaatst. Zij wijzen bovendien op een financieel risico: minder auto’s betekent minder parkeergeld, en dus een groter tekort dat via hogere tarieven kan worden opgevangen.
Onderzoek bepaalt de richting
De gemeente benadrukt dat de toekomstige verkeerssituatie pas na afronding van het onderzoek en besluitvorming door college en gemeenteraad wordt bepaald. Tot die tijd is er geen plan, slechts scenario’s en mogelijke maatregelen.
Toch blijft de spanning voelbaar tussen wat formeel “nog niet besloten” is en wat bewoners al als onvermijdelijke richting ervaren.
Ontdek meer van De Digitale Stad Nieuwegein
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.
